Tutaj powinien być opis

„Zamiast współczucia, pełnia praw” - zajęcia warsztatowe

     Każdego roku w okolicach 03 grudnia, kiedy to na świecie obchodzi się Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych, staram się poruszyć wyobraźnię, serca i umysły uczniów naszej szkoły, uwrażliwić ich na fakt, że osoby chore, niepełnosprawne mają takie same prawa i potrzeby, jak zdrowi, pełnosprawni członkowie małych i dużych społeczności.

    Podobnie było w grudniu 2021 roku. Odwiedziłam każdą klasę i przeprowadziłam zajęcia warsztatowe o następującej tematyce:

- w klasach 1 - 3: "Poczuj to sam" (podstawowe informacje na temat rodzajów niepełnosprawności, próba wczucia się w sytuację osoby niepełnosprawnej);

- w klasach 4 - 6: "Czy naprawę jesteśmy inni?" (przypomnienie podstawowych informacji na temat rodzajów niepełnosprawności, uzmysłowienie sobie potrzeb, pragnień, praw osób niepełnosprawnych oraz zestawienie ich z potrzebami, prawami osób pełnosprawnych);

- w klasach 7 - 8: "Savoire-vivre w relacjach z osobami niepełnosprawnymi" (podstawowe zasady zachowania się w kontakcie z niepełnosprawnymi; jak nie popełnić gafy w relacji z osobą niepełnosprawną?).

     Zajęcia przebiegły w dobrej atmosferze, większość uczniów chętnie podjęło temat, a także zaskoczyło mnie wiedzą i otwartością na kwestie związane z niepełnosprawnością. Mam nadzieję, że tego typu lekcje zaowocują w przyszłości mądrym podejściem do osób niepełnosprawnych, którym potrzebna jest pełnia praw a nie litość czy współczucie.

Magdalena Hapel - n-l współorganizujący edukację osób niepełnosprawnych