Drodzy Rodzice,
znaleźliśmy się w nowej sytuacji. Większość z nas nie ma żadnych doświadczeń, jak sobie radzić w nowej rzeczywistości. Przede wszystkim konieczne jest stosowanie się do zalecenia pozostawania w domu i unikania kontaktów bezpośrednich z innymi osobami. Zajęcia w szkole zostały odwołane – zwolnienie z przychodzenia do szkoły nie jest tożsame ze zwolnieniem z uczenia się. Warto zauważyć, że tymczasowa nauka w domu to nie szkoła i duża część dzieci będzie mniej skupiona niż ma to miejsce na lekcjach w szkolnej klasie. Dom nie musi być szkołą, ale warto tak zorganizować przestrzeń i czas, by dzieci poczuły się bezpiecznie i, by – w miarę możliwości – wykorzystały okres przymusowej izolacji na rozwój swojego potencjału.
Bez pomocy rodziców we właściwym zaplanowaniu i zorganizowaniu dnia, dziecko szybko może się zniechęcić, gdyż nie poradzi sobie z właściwą organizacją czasu. Rodzice powinni zwrócić uwagę na racjonalny podział czasu i ustalić priorytety.
Ustalenie planu dnia czy harmonogramu
Aby uporządkować dziecku dzień i wdrażać do samodzielności pomocnym narzędziem może być ustalenie planu dnia czy harmonogramu. Pamiętaj, że to do Ciebie – rodzicu – należy ostatnie słowo w tej kwestii, ale warto wziąć pod uwagę zdanie i potrzeby swojego dziecka. Dla młodszych dzieci można wspólnie stworzyć plan ilustrowany i powiesić go w miejscu widocznym dla wszystkich członków rodziny. Bez względu na wiek, współuczestniczenie w układaniu rozkładu dnia da dzieciom bezcenne poczucie sprawczości i podmiotowości. W harmonogramie można wydzielić godziny (pory dnia na naukę; naukę z rodzicem, rodzeństwem, naukę samodzielną), czas na relaks i odpoczynek, czas na realizację zainteresowań, itp. oraz czas na obowiązki domowe. Stałość, powtarzalność w naszym życiu, a zwłaszcza w życiu dzieci jest czymś bardzo ważnym. Daje im ona poczucie zaufania, bezpieczeństwa, uczy odpowiedzialności i wdraża do samodzielności.
Miejsce do pracy
- Miejsce do nauki powinno być stałe, dziecko powinno je lubić.
- Wysokość biurka i krzesła powinna być dostosowana do wzrostu dziecka, światło powinno padać od strony lewej lub z prawej w zależności od tego czy dziecko jest prawo czy leworęczne. Oświetlenie elektryczne nie może być zbyt słabe, nie może też być zbyt jaskrawe.
- Należy od początku przyzwyczaić dziecko do uczenia się w pewnych, stałych godzinach, najlepiej porannych i w czasie, gdy w domu panuje spokój i cisza.
- Przed przystąpieniem do wykonywania zadania dziecko powinno uporządkować swoje miejsce pracy i przygotować potrzebne pomoce i przybory (aby w czasie nauki niepotrzebnie się nie rozpraszać i nie denerwować ich poszukiwaniem).
- Zabawki czy podręczniki, których dziecko nie potrzebuje przy nauce, odrabianiu lekcji, powinny być sprzątnięte z biurka.
- Dziecko powinno pracować samodzielnie i mieć w domu niezbędne przybory szkolne. Jeśli wymaga wsparcia, pracuj z dzieckiem, nie za dziecko.
- Należy zapewnić dziecku codzienny dostęp do komputera oraz Internetu. Jeśli nie ma takiej możliwości, należy zgłosić to wychowawcy klasy lub dyrektorowi w celu wypracowania rozwiązania.
- Należy zapewnić w miarę możliwości dostęp do drukarki. Niektórym dzieciom lepiej pracuje się na tekstach drukowanych, niż wyświetlanych na monitorze.
- Oglądanie telewizji czy słuchanie radia jest zabronione podczas nauki, tak samo jak rozpraszanie dziecka rozmowami na inne tematy, wydawanie poleceń.
- Karty pracy, inne prace po wykonaniu są natychmiast wkładane do segregatora czy teczki.
- Po nauce, odrobieniu lekcji wszystkie przybory wracają na swoje miejsce.
- Ważnym aspektem jest aktywność fizyczna. W tym trudnym okresie należy umożliwić dziecku aktywność fizyczną w domu, np. ćwiczenia gimnastyczne wspólnie z domownikami, zaangażować dziecko do sprzątania. Dbaj o choćby minimalną aktywność na świeżym powietrzu, ale unikaj skupisk ludzi.
- Wskazanym jest wietrzenie pomieszczeń, zwłaszcza tych w których uczy się dziecko.
- Na zakończenie: konsekwentnie przestrzegaj tego, żeby dziecko zaczynało zabawę dopiero po odrobieniu lekcji.
- Dziecko powinno najpierw wykonywać zadania trudniejsze a potem pozostałe.
- Dziecko powinno po każdych 45 minutach pracy robić 5-10 minutowe przerwy,
- Po wykonaniu każdego zadania, wymagającego od dziecka wysiłku, należy je pochwalić.
W miarę możliwości należy się odizolować od zewnętrznych czynników, które wpływają zakłócająco na proces uczenia się. Chodzi o stworzenie sobie komfortu maksymalnej koncentracji uwagi, która jest konieczna do sprawnego działania pozostałych procesów poznawczych. Dalej należy wykonywać polecenia nauczycieli, wypełniać zadania i wskazania. To są warunki konieczne i niezbędne do skutecznego uczenia się.