Drodzy Rodzice,

znaleźliśmy się w nowej sytuacji. Większość z nas nie ma żadnych doświadczeń, jak sobie radzić w nowej rzeczywistości. Przede wszystkim konieczne jest stosowanie się do zalecenia pozostawania w domu i unikania kontaktów bezpośrednich z innymi osobami. Zajęcia w szkole zostały odwołane – zwolnienie z przychodzenia do szkoły nie jest tożsame ze zwolnieniem z uczenia się. Warto zauważyć, że tymczasowa nauka w domu to nie szkoła i duża część dzieci będzie mniej skupiona niż ma to miejsce na lekcjach w szkolnej klasie. Dom nie musi być szkołą, ale warto tak zorganizować przestrzeń i czas, by dzieci poczuły się bezpiecznie i, by – w miarę możliwości – wykorzystały okres przymusowej izolacji na rozwój swojego potencjału.

Bez pomocy rodziców we właściwym zaplanowaniu i zorganizowaniu dnia, dziecko szybko może się zniechęcić, gdyż nie poradzi sobie z właściwą organizacją czasu. Rodzice powinni zwrócić uwagę na racjonalny podział czasu i ustalić priorytety.

Ustalenie planu dnia czy harmonogramu

Aby uporządkować dziecku dzień i wdrażać do samodzielności pomocnym narzędziem może być ustalenie planu dnia czy harmonogramu. Pamiętaj, że to do Ciebie – rodzicu – należy ostatnie słowo w tej kwestii, ale warto wziąć pod uwagę zdanie i potrzeby swojego dziecka. Dla młodszych dzieci można wspólnie stworzyć plan ilustrowany i powiesić go w miejscu widocznym dla wszystkich członków rodziny. Bez względu na wiek, współuczestniczenie w układaniu rozkładu dnia da dzieciom bezcenne poczucie sprawczości i podmiotowości. W harmonogramie można wydzielić godziny (pory dnia na naukę; naukę z rodzicem, rodzeństwem, naukę samodzielną), czas na relaks i odpoczynek, czas na realizację zainteresowań, itp. oraz czas na obowiązki domowe. Stałość, powtarzalność w naszym życiu, a zwłaszcza w życiu dzieci jest czymś bardzo ważnym. Daje im ona poczucie zaufania, bezpieczeństwa, uczy odpowiedzialności i wdraża do samodzielności.

Miejsce do pracy

  1. Miejsce do nauki powinno być stałe, dziecko powinno je lubić.
  2. Wysokość biurka i krzesła powinna być dostosowana do wzrostu dziecka, światło powinno padać od strony lewej lub z prawej w zależności od tego czy dziecko jest prawo czy leworęczne. Oświetlenie elektryczne nie może być zbyt słabe, nie może też być zbyt jaskrawe.
  3. Należy od początku przyzwyczaić dziecko do uczenia się w pewnych, stałych godzinach, najlepiej porannych i w czasie, gdy w domu panuje spokój i cisza.
  4. Przed przystąpieniem do wykonywania zadania dziecko powinno uporządkować swoje miejsce pracy i przygotować potrzebne pomoce i przybory (aby w czasie nauki niepotrzebnie się nie rozpraszać i nie denerwować ich poszukiwaniem).
  5. Zabawki czy podręczniki, których dziecko nie potrzebuje przy nauce, odrabianiu lekcji, powinny być sprzątnięte z biurka.
  6. Dziecko powinno pracować samodzielnie i mieć w domu niezbędne przybory szkolne. Jeśli wymaga wsparcia, pracuj z dzieckiem, nie za dziecko.
  7. Należy zapewnić dziecku codzienny dostęp do komputera oraz Internetu. Jeśli nie ma takiej możliwości, należy zgłosić to wychowawcy klasy lub dyrektorowi w celu wypracowania rozwiązania.
  8. Należy zapewnić w miarę możliwości dostęp do drukarki. Niektórym dzieciom lepiej pracuje się na tekstach drukowanych, niż wyświetlanych na monitorze.
  9. Oglądanie telewizji czy słuchanie radia jest zabronione podczas nauki, tak samo jak rozpraszanie dziecka rozmowami na inne tematy, wydawanie poleceń.
  10. Karty pracy, inne prace po wykonaniu są natychmiast wkładane do segregatora czy teczki.
  11. Po nauce, odrobieniu lekcji wszystkie przybory wracają na swoje miejsce.
  12. Ważnym aspektem jest aktywność fizyczna. W tym trudnym okresie należy umożliwić dziecku aktywność fizyczną w domu, np. ćwiczenia gimnastyczne wspólnie z domownikami, zaangażować dziecko do sprzątania. Dbaj o choćby minimalną aktywność na świeżym powietrzu, ale unikaj skupisk ludzi.
  13. Wskazanym jest wietrzenie pomieszczeń, zwłaszcza tych w których uczy się dziecko.
  14. Na zakończenie: konsekwentnie przestrzegaj tego, żeby dziecko zaczynało zabawę dopiero po odrobieniu lekcji.
  15. Dziecko powinno najpierw wykonywać zadania trudniejsze a potem pozostałe.
  16. Dziecko powinno po każdych 45 minutach pracy robić 5-10 minutowe przerwy,
  17. Po wykonaniu każdego zadania, wymagającego od dziecka wysiłku, należy je pochwalić.

W miarę możliwości należy się odizolować od zewnętrznych czynników, które wpływają zakłócająco na proces uczenia się. Chodzi o stworzenie sobie komfortu maksymalnej koncentracji uwagi, która jest konieczna do sprawnego działania pozostałych procesów poznawczych. Dalej należy wykonywać polecenia nauczycieli, wypełniać zadania i wskazania. To są warunki konieczne i niezbędne do skutecznego uczenia się.